Oslo Beauty Expo ble en kjempesuksess!
Altså, det er jo fryktelig morsomt når man får noe til. Ja, faktisk veldig bra til! Jeg er skikkelig stolt, og jeg står nok i fare for å påføre dere en enorm dose med selvskryt! Men akkurat nå bryr jeg meg ikke så mye om det, og legger alt av Jantelov og andre normer til siden.
30. januar står faktisk som en aldri så liten historisk milepel innen bransjen jeg holder til i. Da arrangerte min kjære kollega Anki Hansen og jeg den aller første, skikkelige Beauty Expo Norge, nemlig Oslo Beauty Expo, vel gjennomført!
Herregud for en dag! Tilbakemeldingene har vært helt overveldende, og jeg har blitt rørt til tårene flere ganger. Men vi hadde ikke klart dette uten at et av Oslos hotteste hoteller, Amerikalinjen, og leverandører som hadde hatt tro på to beauty-entusiaster som oss.
En hel dag ble Amerikalinjens vakre Haven en smeltedigel for mange råbra merker og en drøss med influensere og journalister. Det positive buzzet spredte seg ut i den classy foajeen, ned til jazzklubben Gustav og utenfor Amerikalinjens vegger i flere former etterpå, som et resultat at Expoen.
Anki og mitt største ønske for bransjen er å høyne nivået på mitt nye favorittutrykk, Beautysnakk (Anki, du er genial!) For hvorfor har de som blogger om interiør og mat så mye høyere status enn de som blogger om skjønnhet, og hva er egentlig forskjell på en beautyblogger og en beautyjournalist?
Dette var temaer vi tok opp til paneldebatt under frokosten, og publikum fikk svært så gode svar fra dyktige og seriøse aktører som Storm Pedersen, Sara Belinda Sandal og Ragnhild M. Andersen. I tillegg hadde vi veldig lærerike foredrag under lunsjen som noen av leverandørene holdt.
Kunnskap er uhyre viktig når man skal snakke om skjønnhet, og jeg kan love deg at kunnskapsbanken ble fylt opp til randen hos alle besøkende.
Vi merket raskt under dagen at fokuset vårt om kunnskap, respekt og seriøsitet i bransjen gikk inn hos de besøkende. Poster, innlegg og tilbakemeldinger i etterkant har vært en fryd å lese, og jeg skjønner at de som deltok fikk en real beautyboost og ny giv!
Jeg må jo skryte av at vi fikk med oss så utrolig mange råbra merker! Jeg vet at de også satte pris på å bli bedre kjent med hverandre, på tvers av fagområder og nisjer. Også de har masse å lære av hverandre!
Vi synes det var veldig viktig å ha med gode leverandører på tvers av alle segmenter. Derfor kunne du få påfyll på kunnskapskontoen fra merker innen apotek, parfymeri, faghandel, hudklinikk, frisør, økologisk, k-beauty, cosmeceuticals, føtter, hår og makeup!
Messen var interaktiv, og deltakerne kunne blant annet få fotmassasje, ansiktsmassasje, ansiktsmasker, ansiktsbehandlinger, duftopplevelser, hårstyling, teste makeup og delta i konkurranser – i tillegg til å lære om ingredienser samt merkenes filosofi og historie!
Ren lykke for beautyholics!
For meg var Oslo Beauty Expo en real opptur, og allerede nå har mange meldt fra at de blir med til neste år også! Og klart det blir! Vi er på planleggern allerede denne uka, så det er bare å følge med fremover.
Og, så må dere følge @oslobeautyexpo Om dere vil følge med på hva de ulike deltakerne kan dere gå inn via høydepunkter. Der ser du hvem som har vært med, og så har vi prøvd å legge inn mye av det de har postet via story og i feedene. Her testes det mye!
Årets utstillere var:
Olaplex, MeLine, Cliniderm, Cosmica, Marina Miracle, Oxygenetix, Dr. Ankerstjerne, PCA Skin, Thalgo, Babor, Gehwol, Klairs, ByWishtrend, Green Peel, Dr. Dennis Gross, Voya Organics, Nordic Treat, Amika, Four Reasons Nature, Luscious Lips, JETT Plasma, Regulat, Kemon og Another Chapter Studios.
Tusen takk til alle som gjorde eventet så smooth og knallbra; Amerikalinjen, leverandører, foredragsholdere, paneldeltakere og ikke minst alle beautysnakkerne! Ses neste år!
Foto: Milla Sommersel og Amalie Benjaminsen