Atelier Cologne endelig til Norge! Men vet du hva en cologne er?
Eau de Cologne forbinder du helt sikkert med manneparfyme! Og det er jo ikke så rart, for de aller fleste parfymer som er merket med Eau de Cologne er jo nettopp designet for menn. Duftene er som regel ganske så lette, selv om jeg noen ganger synes at de kan ha noe gammelmodig over seg! Hva en cologne faktisk er, kontra for eksempel en Eau de Parfum, skal du straks få vite!
Jeg har også møtt en av to gründere som har revolusjonert hele ideen om hva cologne er, slik at også alle damer kan bruke cologne uten å føle at de går med en duft som er ment for mannfolk (kan røpe at jeg er stor fan).
Men aller først skal du få historien bak den aller første Eau de Cologne som ble kreert allerede i 1709 av den avantgarde, italienske parfymøren Giovanni Maria Farina. Han bodde i Køln, men ville lage en duft som skulle minne han om hjemlandet sitt. En sterk sitrusduft som luktet som en italiensk morgen om våren, blandet med fjelliljer og slik appelsinblomst dufter etter et regnskyll. På den tiden var en slik type duft veldig revolusjonerende siden alle de andre parfymene som ble laget da var veldig tunge.
Det var nemlig slik at folk (aristokratene) ikke pleide å vaske seg så ofte på den tiden. Christophe Cervasel, som du får møte straks, forteller at det var vanlig å bade en gang i halvåret. Derfor skjulte de dårlig lukt med tung parfyme med ingredienser fra østen, som røkelse og amber.
– Men den friske duften ble veldig populær. Duften var ikke ment for å forføre, og som du kanskje vet så var jo Napoleon helt gal etter Eau de Cologne, sier Christophe Cervasel.
Giovanni Maria Farina kaldte opp duften etter hans nye hjemby, Køln – Kölner wasser, vannet fra Køln, L’Acqua di Colonia eller det franske navnet vi mest kjenner parfymevarienten som – Eau de Cologne!
Men nå lurer du helt sikkert på hva som er så spesielt med Cologne – eller egentlig en Eau de Cologne. Som du kanskje har fått med deg så er hovedingrediensen sitrus, men det er det jo i mange andre type parfymer også som ikke er en EdC. Tradisjonell EdC inneholder som regel ikke så mye parfymeolje, det er mindre enn 5%. En EdP inneholder ofte 12-15%, og over det kvalifiserer duften seg til å bli en ren parfyme.
En tradisjonell parfyme er bygget opp i en duftpyramide med toppnote, hjertenote og bunnnote. Det er bunnoten som sitter lengst på huden, mens toppnoten forsvinner etter 10-30 minutter. Duften generelt sitter på huden i cirka 8 timer. En EdC har en omvendt pyramide med masse toppnote i form av sitrus og lite basenote som holder den igjen på huden. Altså forsvinner duften etter en times tid, og bør derfor påføres jevnlig utover dagen.
Det nyeste innen sjangeren er Cologne Absolue med 15-23% parfymeolje, noe som gjør at den sitter på huden i hele 8 timer. Duftoppbyggingen ligner et timeglass der det er like stor mengde av topp- og bunnotene, mens det er litt mindre av hjertenotene.
ATELIER COLOGNE
I høst hadde jeg den æren av å møte Christophe Cervasel, som sammen med sin kone Sylvie Ganter står bak parfymemerket Atelier Cologne. Du kan oppleve denne nydelige duftverdenen av Cologne i Norge hos Gimle Parfymeri om en drøy uke!
Faktisk viste det seg at jeg hadde kjøpt en parfyme av Atelier Cologne for noen år siden i Stockholm, men den har jeg ikke lengre.
Det er som å putte på en tikroning når Christophe Cervasel begynner å fortelle sin historie om da han møtte sin kone og businesspartner, og jeg skal ikke ta hele den her. Men hun jobbet under han (og veldig tett) innen et selskap i New York som lager designerparfymer, og en dag orket han rett og slett ikke kjøret med utfordringene der.
– Da slutter jeg også, sier hun, noe som resulterte i en middag der hun forteller om sine drømmer og visjoner om å revolusjonere definisjonen av cologne, og rett og slett være best i verden på å lage den.
– Jeg sa til henne at jeg kan hjelpe deg, men da må du gifte deg med meg først. Men jeg var gift og hun var gift, og vi hadde to barn hver. Jeg skjønner fortsatt ikke hvordan jeg kunne si det, men det ble slik.
Christophe Cervasel forteller at det faktisk ikke har skjedd så mye med Eau de Cologne de siste 300 årene. Formulaen har stort sett vært den sammen, og kopiert opp av forskjellige aktører med mer eller mindre heldig utfall. På grunn av dette har også duften blitt oppfattet som litt gammeldags. Den har rett og slett ikke blitt fornyet slik andre duftfamilier har blitt.
– Vi har beholdt sitrus fordi det er jo det som er essensen og hva som lukter veldig godt. Men vi bestemte oss for å lage cologne som skulle sitte lenge på huden, med høy konsentrasjon av essensielle oljer og generelt mer moderne uttrykk i design av flakongen og selve duften, sier Christophe Cervasel.
Den først duften de lagde var en hyllest til den originale, mens resten er dufter der du ikke helt vet at dette er en cologne. Til å utforme sine ulike cologne bruker de 10-12 ulike sitruser, fra mandarin og bitter appelsin til sitron og neroli.
På baksiden av alle flaskene får du en historie som er knyttet til akkurat den duften. Det er veldig mange parfymemakere som gjør akkurat dette, og det synes jeg er en ekstra fin gest. De lar deg få innblikk i hva som faktisk har inspirert dem til å lage akkurat denne parfymen. Parfymemakerne selv bruker disse historiene som en slags arbeidstegning, men også til å hjelpe deg som forbruker til å velge riktig parfyme.
Liker du ikke historien er det jo heller ikke sikkert at du liker duften. I alle fall så er det ikke en duft har lyst til å bruke der og da. Det blir nesten som om når du tar på deg parfymen så forteller den deg en poetisk historie som du kan la deg inspirere av de neste timene eller den dagen.
Jeg kan i alle fall love deg at du kommer til å finne mange favoritter! Jeg har luktet på nesten alle, og mine favoritter nå på vinteren er den hvite og blå serien som heter Carte Blanché. De er jo selvfølgelig den mest dyrebare serien, men jeg elsker de dype, varmende duftene av tobakk, te og røkelse. Om du vil gi dem et lite festpreg sprayer du etter en stund en ren sitrusduft på toppen.
Jeg gjør oppmerksom på at turen til Stockholm for å møte Atelier Cologne er sponset av L`Oréal Norge.